MUSEE DES ARTS ET CIVILISATIONS, Paris

Paris

Designing Museums for Everyday Use and Ridding Art of its Sacred Aura
A museum of mankind built in the third millennium must break through the bounds of the past, expressing both diverse approaches and similar standpoints, while accounting for geopolitical context.

Diversity in Unity
The museum is, above all, a crossing and meeting point for different cultures. It is a democratic space which we believe should be injected with a large degree of heterogeneity. The museum resolves the paradox whereby diversity strengthens unity.

A Catalogue of Spaces
Seventy open spaces of 20x26m each are assembled in twelve towers reaching 37 metres high, constituting a compact ensemble of 120x70m. The diverse functions are designed to different heights and can be extended horizontally if required. By stacking the various elements, the museum is transformed into a crystallisation of differences and thus becomes a world of civilisations.

A Billion Windows Looking Out to the World, and Within, a Babel of Cultures
The museum must act as an informative channel that is open to the world. One way would be to project direct images of places such as the Maghreb, Asia, the Americas and South Sea Islands, or images of the war in Uganda and riots in the deprived neighbourhoods of Los Angeles. This informative type of architecture is a precursor of the architectural revolution that will take place in the coming century -  a museum that can be read as 1,000 chambers filled with differences and 1,000,000,000 windows open to the world.

Muséographie du quotidien et désacralisation de l'art
Le musée de l'Homme du 3ème millénaire se doit d'exprimer la simultanéité des points de vue tout en intégrant toutes les formes d'expression à leur contexte géo-politique.

De la diversité dans l'unité
Cet espace démocratique doit revendiquer une certaine hétérogénéité. Un monde dédié à la multiplicité, où les différences se dissolvent dans un ensemble unitaire et cohérent.

Le catalogue d’espace
Pour ce musée, 70 plateaux de 20 par 26 mètres sont assemblés en 12 tours de 37mètres de haut. Dans chacune de ces tours sont superposés des programmes de hauteurs différentes qui au besoin se développent horizontalement. En étageant de manière littérale les différents éléments du programme, le musée devient une cristallisation des différences qui le transforment en monde des civilisations.

Un milliard de fenêtres sur le monde contre la "babélisation" des cultures
La relation à l'actualité de l'histoire humaine - des images transmises en direct du Magreb, de l'Asie, de l'Océanie ou des Amériques, mais aussi de Los Angeles avec les émeutes des quartiers pauvres ou la guerre en Ouganda. Cette architecture informative préfigure la révolution architecturale du siècle à venir -  un musée comme 1000 chambres remplies de différences et 1 000 000 000 de fenêtres ouvertes sur le monde.

architects

PERIPHERIQUES (Marin-Trottin/Paillard-Jumeau) + J. Moussafir, associate architectes of MVRDV (Rotterdam)

assistants

S. Razafindralambo, R. Schnebelin, A. Chavepayre, S. Truchot, R. Picaper, D. Graignic Ramiro, O. Sankachantranon, H. Costa, R. Marey, C. Gualdi, M. De Francesco, K. Nabielek

client

Public Institution of Musée du Quai Branly

program

Museum of primitive art with exhibit rooms, presentation spaces, reserve areas, library, auditorium, research spaces, multimedia library, conference room, restaurant, administrative offices and plant rooms

area

30 000 m² SHON (net floor area)

location

Quai Branly, Paris, France

cost

FF 450 M not including VAT

calendar

Competition: October 1999

Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs
Arts Primitifs